شیوا مزون

شیوا مزون؛ پیشرو در هنر و صنعت طراحی و مد لباس و پوشش

شیوا تاجیک:”مد” نمایشگر حس زیبایی جویی و برتری طلبی ما انسانهاست

شیوا تاجیک:”مد” نمایشگر حس زیبایی جویی و برتری طلبی ما انسانهاست که می تواند از علل وجود امید و نشاط در جامعه هم باشد

مدیتوریست: بعنوان مدیر، معلم و یا پدر و مادر هرگز نباید فراموش کنیم که زیبایی جویی و برتری طلبی که نمود وطهورش غالبا “مدگرایی” است از خصیصه های طبیعی رفتار ما انسانها مخصوصا در دوران نوجوانی و جوانی است.

به گزارش گروه رویداد و همایش مدیتوریست، خانم شیوا(جمیله) تاجیک بنیانگذار برند “شیوا مزون” واز فعالان حوزه طراحی و تولید مد و پوشش ایرانی که در رویدادها و نمایشگاههای مد و پوشش خلاق حضور فعالی دارد در گفتگوی کوتاهی با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه “مد” بعنوان یک پدیده فرهنگی و اجتماعی، کمابیش در میان همه اقشار جامعه از جایگاه و جذابیت برخودارست، اظهار داشت: گرایش به “مد” یا حس زیبایی جویی و برتری طلبی از خصیصه های اصلی رفتار انسانها و مخصوصا در دوران جوانی است و امروزه با گسترش وسایل ارتباط جمعی و فناوری های جدید بین جوامع ارتباطات گسترده تری ایجاد شده و این عاملی برای تاثیرپدیری متقابل انسانها از یکدیگر و به عبارتی رشد نوگرایی و زیباجویی را در جوامع و فرهنگ های گوناگون کره زمین در پی داشته است.

خانم شیوا(جمیله) تاجیک با این عقیده که شناخت و فهم ارزش ها، باورها و انتخاب هنجارهای مطلوب از نامطلوب بویژه در جوامعی با بنیانهای فرهنگی و اعتقادی شکل پیچیده تری یافته است گفت: نگاه صفر یا صدی به پدیده های اجتماعی، مسیولین و کنشگران حوزه های تخصصی را دچار سردرگمی و یا تکرار خطا کرده و این سردرگمی را ما در تصمیم سازان، مدیران و حتی فعالان زمینه های مختلف هنر و صنعت مد شاهد هستیم تا انجا که برخی از جوانان به رفتارها و هنجارهای متضاد با ارزش های اعتقادی وحتی ملی جامعه خود رو آورده که در تفسیر و تحلیل این رفتارهانیز نمی توان پاسخ موثق و قانع کننده ای از انان شنید.

بنیانگذار برند “شیوا مزون” در پایان این گفتگو با تاکید براین مهم که “مد” و زیبایی جویی می تواند از علل وجود امید و نشاط در جامعه باشد، گفت: “مد” هم می تواند شکل و کارکردهای مثبت دارد و هم می تواند تجلی گر ناهنجاریهای اجتماعی باشد ولی بعنوان مدیر، معلم و یا پدر و مادر هرگز نباید فراموش کنیم که زیبایی جویی و برتری طلبی که نمود و ظهورش غالبا “مدگرایی” است از خصیصه های طبیعی رفتار ما انسانها مخصوصا در دوران نوجوانی و جوانی بوده و برای حفظ اعتدال در این امور نباید از نقش هدایتگر و تاثیرگذار رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی غافل شویم.

منبع: مدیتوریست؛ شبکه اطلاع رسانی گردشگری سلامت و درمان

مدیر سایت ، شنبه بیست و هفتم آبان ۱۴۰۲ ، 12:11

بررسی رشته‌های تحصیلی مد و فشن در دانشگاه‌های برتر جهان

بررسی رشته‌های تحصیلی مد و فشن در دانشگاه‌های برتر جهان

دانشگاه‌های فشن در سرتاسر جهان علاوه بر مباحث اصلی این حوزه، برخی رشته‌ها و گرایش‌های فرعی و جالبی را نیز تدریس می‌کنند که برای نمونه می‌توان به رشته‌های دانشگاه معروف centeral saint martin لندن اشاره داشت.

در این دانشگاه علاوه بر کلیات رایج در دیگر دانشگاه‌ها، گرایش‌های زیر نیز مورد تدریس واقع می‌شوند.

  • روابط عمومی و ارتباطات در مد و فشن fashion communication
  • روانشناسی مد و فشن psychogy of fashion
  • آرایش در دنیای فشن makeup for fashion
  • طراحی لباس اجرا costume design for performance
  • گردآوری فشن fashion curation
  • نوآوری در مد creative direction for fashion
  • آینده فشن fashion futures
  • نقد فشن fashion critical studies
  • بازاریابی بصری فشن visual merchandising and branding
  • ساخت مستند و محتوای مد fashion , film and digital

اما هر کدام از این رشته‌ها دقیقا چه کاربرد و مزایایی دارند؟

آیا با تحصیل در این رشته‌ها و گرایشات مد و فشن می‌توان زمینه کاری مرتبطی را در ایران پیدا کرد؟

مهارت‌های لازم جهت ورود به هر کدام از این گرایش‌های مد و فشن چیست؟

پس برای آگاهی یافتن از پرسش‌های بالا با ما همراه باشید.

روانشناسی در دنیای مد و فشن

رشته و گرایش روانشناسی در مد و فشن:

معمولا انسان‌های قرن بیست و یکمی از علایق، سلایق و همچنین مهارت‌‍های گوناگونی بهره‌مند هستند. اگر از دسته افرادی هستید که ضمن علاقه به مباحث روانشناسی، به دنیای فشن نیز علاقه‌مندید، رشته‌ روانشناسی مد و فشن می‌تواند برای شما جالب و مفید باشد.

این رشته دانشگاهی در دو مقطع لیسانس و فوق لیسانس در برخی از دانشگاه‌های مد و فشن ارائه شده است که به مباحثی همچون رفتار در فشن، مد سبز و فشن پایدار، روانشناسی بیزینس در فشن و فلسفه و هویت فشن می‌پردازد.

در واقع روانشناسی فشن می‌تواند بینش درستی از رفتار وخصوصیات فردی در حوزه فشن به دست آورد و آینده فشن رامورد آنالیز قرار داده و آن را پیش‌بینی نماید.

رشته روابط اجتماعی در فشن

روابط و ارتباطات اجتماعی و عمومی در فشن:

این گرایش دانشگاهی مد و فشن برای علاقه‌مندان به نویسندگی و تولید محتوای مد مناسب و کاربردی است، چراکه مباحثی همچون روزنامه‌نگاری و نویسندگی فشن، تاریخ فشن و تبلیغات در فشن مورد بررسی و آموزش برای این گرایش قرار می‌گیرد.

عصر ما، دنیای محتوا و دیتا است و در سال‌های آینده نیز این گونه شغل‌ها و مهارت‌ها چه در دنیای مد و چه در مباحث دیگر بسیار کاربردی است.

آرایش و فشن

آرایش در صنعت فشن:

بسیاری از افراد علاقه‌مند و شاغل در حوزه‌های مد و فشن ( معمولا دختران و خانم‌ها) علاقه مشترکی را نیز با آرایشگری دارند.

این دسته از افراد همزمان می‌توانند از دو مهارت خود استفاده کرده و با تحصیل در این گرایش دانشگاهی، دو استعداد خود را همزمان رشد دهند.

طراحی لباس اجرا و پرفورمنس

طراحی لباس اجرا و پرفورمنس

طراحی لباس اجرا از جمله مهارت و گرایش دانشگاهی مد و فشن به حساب می‌آید که عموما در بسیاری از نقاط جهان کاربرد و تقاضای فراوانی دارد. در واقع در تولید و اجرای انواع تئاتر، فیلم‌های سینمایی، کنسرت‌ها و … طراحان لباس نیز نقش اساس دارند.

افراد شاغل در این رشته بایستی ضمن داشتن مهارت طراحی لباس، از تاریخ دوران مختلف و شیوه و استایل لباس پوشیدن مردمان آن دوران اطلاعات کاملی را داشته باشند.

گردآوری آثار فشن - موزه فشن

گردآوری مد و فشن:

افراد شاغل در این رشته دانشگاهی می‌توانند در گالری‌ها و موزه‌های مد و فشن عنوان کاری مناسبی را برای خود به دست آورند.

در واقع زمینه کاری گردآورنده فشن بیشتر هنری می‌باشد چرا که بایستی اثر هنری و فاخر لباس را از دیگر لباس‌ها و طرح‌های تجاری تشخیص داده و آن‌ها را برای استفاده در گالری‌ها و موزه‌های هنری گردآوری کند.

آینده دنیای فشن - تکنولوژی در طراحی لباس

گرایش دانشگاهی آینده طراحی لباس – نقش تکنولوژی در آینده فشن:

همیشه در هر رشته‌ای برخی از افراد وقت و انرژی خود را صرف مطالعه و پژوهش درباره آینده آن رشته و به کارگیری فناوری‌های نوین در آن می‌کنند.

در رشته‌های مد و فشن نیز برخی از افراد درباره تکنولوژی و مد پایدار مطالعات و پژوهش‌ها را گسترش داده تا در آینده شاهدی مدی پایدارتر و نوآورانه‌تر باشیم.

نقد فشن

رشته نقد فشن:

این گرایش از فشن معمولا جنبه پژوهشی داشته و به مانند برخی از هنرها منتقدانی وجود دارند که به نقد و بررسی مد می‌پردازند.

بازاریابی در طراحی لباس و فشن

بازاریابی بصری در فشن:

این رشته گرایش دانشگاهی مد به نحوه چیدمان و طراحی و راه اندازی انواع فروشگاه و گالری‌های لباس، شیوه چیدمان و ارائه ویترین لباس‌ها و نحوه رفتار با مشتریان می‌پردازد. در واقع هدف از آن بازاریابی هر چه بهتر و اصولی‌تر برای خرید و فروش لباس‌ها و اکسسوری‌های فشن است.

تولید محتوای مد و فشن

تولید محتوای فشن:

برای ساخت و طراحی تیزرها و مستندهای مد و فشن علاوه بر دانش‌های مربوط به مولتی مدیا و فیلمبرداری، آگاهی از برخی زمینه‌های مد و فشن نیز ضروری است. در واقع فرد محصل در این رشته مهارت کامل‌تری را در هر دو فیلد یاد شده به دست می‌آورد.

عکاسی مدل لباس و طراحی لباس

عکاسی فشن:

عکاسی فشن همزمان جز رشته‌های مربوط به حوزه عکاسی و همچنین فشن می‌باشد. فردی که در این رشته تحصیل و فعالیت می‌کند بایستی ضمن داشتن مهارت کامل عکاسی، آشنایی مختصری را هم درباره مد و استایل داشته باشد.

جمع بندی

به عقیده نویسنده این مطلب، مهارت بسیار بسیار مهم‌تر از هر گونه مدرک دانشگاهی است. در واقع تجربه نشان داده است که اغلب افرادی موفق هستند که به دور از تحصیلات آکادمیک، در زمینه مورد علاقه خود تجربه و آموزش‌هایی دور از فضای دانشگاهی می‌بینند. پس توصیه می‌کنیم که اگر به هر رشته‌ای علاقه‌مند هستید ابتدا آموزش‌هایی را با استادهایی خارج از دانشگاه بگذرانید و در آن مورد تجربه کسب کنید و پس از آن در صورت استعداد داشتن در آن رشته، برای گذراندن آموزش‌های آکادمیک دانشگاهی اقدام کنید.

به قلم پوریا نجفی شیوا

مدیر سایت ، چهارشنبه بیست و چهارم آبان ۱۴۰۲ ، 19:10

سلام اول

سلام

چکیده:

زمینه و هدف: مد و مدگرایی از فراگیرترین و مهم‌ترین نیروهای تغییرات فرهنگی و اجتماعی معاصر است و پیامدهای مهمّی در تغییر سبک زندگی و تعاملات روزمرة جوانان و خانواده‌ها دارد. والدین و خانواده به عنوان الگوهای نقش برای فرزندان، نقش زیادی در پیروی جوان از مد در پوشش و رفتاردارد. هدف این پژوهش، بررسی رابطة مؤلفه‌های خانوادگی با مدگرایی در میان دختران جوان شهر یزد است. روش و داده‌ها: روش تحقیق از نوع کمّی- پیمایشی است و داده‌ها به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. با شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای و تصادفی، ۳۰۰ دختر 15 تا 29 ساله از مناطق سه گانه شهر یزد به عنوان نمونه انتخاب شد و پرسشنامه را تکمیل کردند. داده‌ها در سطح توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافته‌ها: متغیرهای تحصیلات پدر و مادر، درآمد خانواده، اشتغال پدر، مصرف‌گرایی خانواده، مدگرایی خانواده، دینداری والدین و شکاف نسلی با مدگرایی جوانان رابطه معنادار دارد. نتایج آزمون چندمتغیره نشان داد مدگرایی خانواده، مصرف‌گرایی خانواده و شکاف نسلی مهم‌ترین متغیرهای خانوادگی تبیین‌کننده مدگرایی جوانان است. بحث و نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این مطالعه، روابط والدین و فرزندان و گرایش مصرفی در خانواده می‌تواند سبک زندگی و هنجارهای کنشگران جوان در خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. پیام اصلی: جهت‌گیری مصرفی والدین، تعاملات خانواده و روابط والدین و فرزندان، یکی از عوامل مهم گرایش جوانان به کنش‌های نمایشی و مصرفی از جمله مدگرایی است.

مدیر سایت ، چهارشنبه بیست و چهارم آبان ۱۴۰۲ ، 17:16
گالری عکس
آخرین اخبار وب
......شیوامزون"پیشرو در هنر و صنعت طراحی و مد لباس و پوشش
تبلیغات
بیوگرافی

به صفحه اطلاع رسانی "شیوامزون" خوش آمدید!
خانم شیوا تاجیک بنیانگذار و مدیریت برند “شیوا مزون” از فعالان حوزه طراحی و تولید مد و پوشش ایرانی  هستند که در رویدادها و نمایشگاههای مد و پوشش خلاق حضور فعالی دارند.
نوشته‌های پیشین
تبلیغات